Sluit Logo Or Tea?

Artikel uit VOKA - ondernemers (24 mei 2019)

Artikel uit VOKA Ondernemers - 24 mei 2019

 

Van Tielt naar Desselgem en binnen 2 jaar vermoedelijk alweer een nieuwe locatie: het gaat hard voor Camellia S. 
Zaakvoerders Stijn Verbrugghe en Niels Desmet zien hun zaak sinds de start 5 jaar geleden elk jaar met 20 á 25% groeien. Or Tea?, Simply Chocolate en Mill & Mortar bouwen zo in ons land stilaan meer naamsbekendheid op.

 

Toen theeliefhebbers en -sommeliers Stijn Verbrugghe en Niels Desmet via via in contact kwamen met de mensen van Or Tea?, waren ze op slag verliefd op het merk. Ze namen meteen deel aan Horeca Expo, waar ze merkten dat ook de Belgische markt Or Tea? best kon pruimen. Zo groeiden ze in een mum van tijd uit tot de exclusieve distributeur van het merk in ons land. "We vestigden ons aanvankelijk in het Vlaeminck Business Center in Tielt, maar moesten omwille van de snelle groei een jaar later al uitkijken naar een nieuwe locatie met magazijn", vertelt Stijn. Die vonden we in Desselgem, in het pand van een oma van Niels. Hoewel we hier prima zitten, is onze stockageruimte nu eigenlijk al te klein, waardoor we voorzichtig de zoektocht naar een kooppand in de streek zijn gestart."

 

Or Tea? blijft het belangrijkste merk voor het duo, dat vorig jaar een administratief medewerker aanwierf, er kwamen wel sinds de verhuis naar Desselgem nog 2 andere labels bij. "We zijn in België ook exclusief distributeur van Simply Chocolate en Mill & Mortar, een Deens merk van kruiden en specerijen. Cruciaal bij elk merk is het onderliggende verhaal. Zo werkt Mill & Mortar intens samen met landbouwcoöperatieven uit Sri Lanka, met veel aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en fair trade. We verdelen uitsluitend kwalitatieve producten die aantrekkelijk verpakt zijn", vult Niels aan. 

 

Het bedrijf treedt nu ook echt naar buiten als Camellia S, met een gloednieuwe website voor de 3 merken samen. "Daar is ook een B2B-platform aan gekoppeld, waar al onze klanten makkelijk hun bestellingen kunnen doorgeven. Ons cliënteel bestaat hoofdzakelijk uit voedings- en delicatessenzaken, de horeca, de betere bakker en slager. Bewust mikken we zelf niet op de eindconsument, maar verwijzen we op onze website door naar verdeelpunten in de buurt. Die bevinden zich in het overgrote deel van Vlaanderen, al hebben we ook een tiental partners in Wallonië. 

 

Het mooie groeitraject danken beide zaakvoerders ook aan hun ervaring bij Plato. "De meerwaarde die we in die trajecten echt opgepikt hebben, is erg belangrijk voor ons. Omdat we allebei niet uit een ondernemingsnest komen, was het erg nuttig om met een groep van gemotiveerde ondernemers uit verschillende sectoren heel wat uitdagingen aan te pakken. Het heeft ons ook de kans gegeven om een mooi netwerk op te bouwen", zegt Stijn, die in 2016 werd verkozen tot Platonist van het jaar en nu peter is van de groep Plato Jonge Ondernemers.

Camellia S is 5 jaar